Binnenin bunker nummer 4

Batterie Todt

Reuzekanonnen bij Wissant

Net onder Wissant, in Audinghen, gaan we op zoek naar de Batterie Todt. De zware kanonnen in deze vier kanjers hadden een bereik van 55 kilometer, net ver genoeg om Engeland te treffen.

26 augustus 2019

Delen op Facebook Delen op Twitter

De bunkergordel kreeg de naam van de ingenieur Fritz Todt, het hoofd van de Organisation Todt, die enkele dagen voor de inhuldiging in 1942 om het leven kwam bij een vliegtuigcrash.

Na de Tweede Wereldoorlog bleven de bunkers gewoon staan: met hun 3,5 meter dikke, betonnen muren en daken waren ze amper af te breken. Het meest indrukwekkende restant is toren nummer 4.

Munitiekamers

De ingang van deze bunker leidt je naar de donkere munitiekamers, waarvan de muren beschilderd zijn met boodschappen van het Duitse leger. Sommige ervan zijn gericht aan de Britse premier Winston Churchill ("W.C.").

Sporen van het transportsysteem, om de loodzware munitie aan te voeren, hangen nog aan het plafond.

Kanon

Via uitsparingen in de muren van de munitiekamers werden de granaten naar het hart van de bunker gevoerd: een cirkelvormige ruimte waar het kanon stond opgesteld. Het kanon is verdwenen, enkel het fundament ervan bleef staan.

De rest van de batterij

Genoeg voor bunker 4. Want ook van de overige drie kazematten vind je nog sporen terug.

Bunker n°1 huisvest nu het "Musée du Mur de l'Atlantique Batterie Todt".

Bunker 3 is in 1945 zwaar beschadigd en ligt helemaal aan diggelen, terwijl nummer 2 is uitgerust met een balkon, van waarop je een blik kunt werpen in de bunker.

Delen op Facebook Delen op Twitter
e-book Oorlogsgeweld in Noord-Frankrijk

Ontdek de Duitse oorlogswaanzin in Noord-Frankrijk

Een kant-en-klare gids om zelf op ontdekking te gaan.

Download het e-book >>

In de kijker

Buitenlands erfgoed in de kijker: Völklinger Hütte

Bekijk de reportage over de mijn van Sauwartan

Verdwijnend België

Bestel het boek "Verdwijnend België"

Schrijf je in voor de webinar over het Volkshuis van Victor Horta

Sporen van de historische Vennbahn

Grote nutteloze werken

© 2003-2020 hullabaloo.be