Havenkranen in de Oude Dokken

Waarom een havenkraan plots groen uitslaat

Het is stil in de oude haven van Gent. Het was ooit anders: tot in de 20ste eeuw vormden de Oude Dokken het hart van de Gentse haven en domineerde een tiental havenkranen de skyline.

16 november 2016

Delen op Facebook Delen op Twitter

In de tweede helft van de 20e eeuw werden de Oude Dokken het slachtoffer van hun ligging. De schepen werden groter maar de uitbreidingsmogelijkheden waren beperkt, waardoor de havenactivteiten noordwaarts wegsijpelden.

Dokken in de Gentse haven

1 Kluizendok

2 Rodenhuizendok

3 Mercatordok

4 Sifferdok

5 Noorddok

6 Middendok

7 Zuiddok 

8 Grootdok

9 Voorhaven

10 Tolhuisdok

Oude dokken:

11 Houtdok

12 Handelsdok

13 Achterdok

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Gent Centrum

Dampoort

HULLABALOO.BE - © OpenStreetMap contributors

Met het wegtrekken van de haven, verdwenen ook de havenkranen. Twee ervan hielden decennia nadien nog stand: de gele havenkraan van Interbeton en de havenkraan van ACEC, aan de overkant van het Handelsdok.

Blauwe havenkraan van ACEC

Al heeft het niet veel gescheeld: de blauwe havenkraan van ACEC is door het oog van de naald gekropen en net niet gesloopt maar in 2009 gerestaureerd.

Gele havenkraan Interbeton slaat groen uit

De gele havenkraan van de voormalige betoncentrale Interbeton sprong er met haar felgele kleur uit.

Maar in 2016 heeft de kraan een likje groene verf gekregen en is ze omgedoopt tot "De Groene Grijper".

De nieuwe groene kleur vormt geen afspiegeling van de Gentse gemeenteraad, maar verwijst naar het feit dat de Gentse havenkranen vroeger groengelakt waren.

Een terechte omkat? De website Architectuur in Gent merkt op dat de (voorheen) gele havenkraan van Interbeton naadloos aansloot bij het tweekleurige geheel van de gebouwen van de betoncentrale (ten minste als je de huidige graffiti kunt wegdenken).

2 blauwe nieuwkomers

In de zomer van 2016 krijgen de 2 havenkranen nieuw gezelschap: na meer dan 40 jaar dienst stuurt de firma Kesteleyn, dat zand en grint verhandelt, 2 van haar havenkranen op pensioen.

Met het aanleggen van het havenlandschap treedt Gent in de voetsporen van Antwerpen, waar een dozijn havenkranen aan de Scheldekaaien hun oude dag doorbrengen.

Maritiem-industrieel erfgoed

Het maritiem-industrieel erfgoed moet nieuw leven blazen in de Oude Dokken, waar een woonwijk op stapel staat.

De 170 ton zware kranen zijn per boot vervoerd naar het Handelsdok, waar ze op 3 augustus 2016 zijn neergeplant.

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

Naar de Waalse scheepsliften

Ontdek het boek "Verdwijnend België"

Fabrieksschouw wordt klimschouw

Op stap langs terrils

Dit zijn de sporen uit Netflix-serie "Dark"

Niet te missen plaatsen in Berlijn

© 2003-2018 hullabaloo.be