Centrale Werkplaatsen Leuven

Draaischijf van de Grand Central Belge

In 1863 opent de Grand Central Belge de poorten van een fors uit de kluiten gewassen werkplaats in de schaduw van het station van Leuven.

25 maart 2017

Delen op Facebook Delen op Twitter

Honderden arbeiders uit de buurt monteren hier decennialang stoomlocomotieven, knappen er rijtuigen op en onderhouden het spoorwegmaterieel in een van de monumentale werkhallen.

Tegen het einde van de 20ste eeuw is de glans verdwenen. Investeringen blijven uit en het werk droogt op doordat het nieuwe treinmaterieel steeds minder onderhoud vraagt.

De werkplaatsen van Leuven zijn dan ook een vogel voor de kat wanneer de NMBS in 1993 beslist om werkplaatsen op te doeken. Samen met Luttre moet de werkplaats in Leuven de deuren sluiten.

Verhuizing

Er werken dan nog 233 werknemers.  De onderhoudswerkzaamheden verkassen naar de werkplaats in Mechelen. 

Sindsdien liggen de werkplaatsen te verloederen, maar in 2006 keert het tij wanneer het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Leuven het terrein opkoopt.

Bulldozers maken vanaf 2011 een deel van de hallen met de grond gelijk, op de vrijgekomen grond plopt een volledig nieuwe stadswijk en een treinpark uit de grond.

Beschermde hallen

Drie spoorwegateliers zijn sinds 1996 beschermd als monument en zullen door de stad Leuven worden opgeknapt. Ook hal 4 uit 1863 is beschermd, maar liep in 2009 forse schade op bij een brand.

 

Op een na alle foto's dateren van februari 2004, voor de metamorfose van de werkplaatsen.

 

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

27 must sees in Berlijn

De ondergang van de Charbonnage de Monceau Fontaine

Brouwerij Atlas

Vergeten militaire luchthaven uit de Koude Oorlog

Schrijf je in op de gratis nieuwsbrief

Geheime radarstation Teufelsberg

© 2003-2017 hullabaloo.be