Spoorlijn 38

Doodlopend spoor in Hombourg

Op eigen kosten een 1,3 kilometer lange spoorlijn opnieuw aanleggen: verzamelaar Walter Ley deed het in 1997. Zo kon hij zijn immense treincollectie eens laten bollen.

22 april 2018

Delen op Facebook Delen op Twitter

Alleen zag Ley over het hoofd dat hij van de NMBS nooit groen licht gekregen had om het rijpad van de voormalige spoorlijn 38 te mogen gebruiken.

Dat, en de rigide regels om een trein te mogen laten rijden, maakte aan het toeristisch lijntje tussen het station van Hombourg en Montzen een snel einde.

Het hield Ley niet tegen om er tientallen wagons en oude locomotieven, zelfs van voor de Eerste Wereldoorlog, neer te ploffen.

De 125 wagons waren tot op de draad versleten. Tientallen vrijwilligers zagen het verval met lede ogen aan en besloten in 2009 de collectie van Ley te redden.

Ze verenigden zich in de Chemin de Fer des Trois Frontières (CF3F) en begonnen met restaureren: eindelijk reden er weer treinen.

50 wagons staan er nu nog, de rest is verkocht. De geplande museumlijn waar de organisatie van droomde, zal er nooit komen.

De NMBS brak de sporen in 2015 over een lengte van een kilometer uit. De vereniging moet het nu doen met de 400 meter lange strook rails aan het station van Hombourg. Doodlopend spoor.

Eerste Wereldoorlog

Een wandeling vanaf het station van Hombourg loodst je langs de antieke wagons en de fundamenten van de tunnel van Laschet. Hier liet de Eerste Wereldoorlog voor het eerst van zich horen in de zomer van 1914.

Op 3 augustus 1914 bliezen de Belgische genietroepen de tunnel van Laschet op om de aanvoer van Duits oorlogsmaterieel te stokken. Kennelijk waren ze niet zo handig, want enkel de zuidelijke kop raakte vernield, 2 andere ontploffingen bleven uit.

Het hield de Duitsers niet tegen om de vestingen rond Luik op 16 augustus 1914 in te palmen, zoals we nu weten. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog ondermijnde het Belgisch leger opnieuw de tunnel, dit keer met meer succes.

Rails liggen er niet meer. Daarvoor moet je verder stappen tot je een onverharde weg kruist. Tot in maart 2018 stonden hier 3 Expo-rijtuigen weg te kwijnen.

Vanaf hier lopen de rails verder tot aan de Montzenlijn, waar het goederenverkeer tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied voorbijdondert.

Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

Naar de Waalse scheepsliften

Ontdek het boek "Verdwijnend België"

Fabrieksschouw wordt klimschouw

Op stap langs terrils

Dit zijn de sporen uit Netflix-serie "Dark"

Niet te missen plaatsen in Berlijn

© 2003-2018 hullabaloo.be