Spoorlijn 128

Vergane spoorlijn door de Ardennen

Al meer dan een eeuw kronkelt een 21 kilometer lange spoorlijn over viaducten en door tunnels langs de Bocqvallei: spoorlijn 128.

4 januari 2017

Delen op Facebook Delen op Twitter

De spoorlijn van de Bocq, genoemd naar de rivier die er langskabbelt, verbindt Yvoir met Ciney. Dit artikel neemt je mee naar het bijna 5 kilometer verlaten gedeelte tussen Yvoir en Évrehailles. Vanaf Évrehailles tot in Ciney is de spoorlijn heraangelegd én in gebruik.

Viaducten dwars door Yvoir

Doorheen het dorpje Yvoir lopen de verlaten sporen op een verhoogd viaduct, waarbij de overwoekerde rails rakelings langs de gevels van statige herenhuizen scheren.

Spoorlijn 128: van Yvoir tot Évrehailles

Maas

Yvoir

Évrehailles

Tunnel

Bocq

HULLABALOO.BE - © OpenStreetMap contributors

Voorbij Yvoir duikten de treinen tot de vorige eeuw een 1 kilometer lange, kaasrechte tunnel in.

De tunnel van Yvoir is sinds 2015 helaas voor voetgangers afgesloten. De ontginning door de nabijgelegen steengroeve (zie foto) brengt de stabiliteit ervan in gevaar.

Nazitunnel

De tunnel is gebouwd in 1906 en krijgt tijdens de Tweede Wereldoorlog minder aangename gasten over de vloer: de leiders van het Derde Rijk.

In oktober 1940 schuilt Hitler er wanneer hij op weg is naar Montoire om er Pétain te ontmoeten, het staatshoofd van het collaborerende Vichy-regime in Frankrijk.

Van 5 tot 6 juli 1940 heeft de Duitse militaire leider Hermann Göring er al eens onderdak gezocht.

Langs de Bocq

Voorbij de tunnel van Yvoir loopt de ongebruikte spoorweg vanaf Yvoir-Carrière nog 2,5 kilometer door de bossen en langs of boven de rivier de Bocq tot in Évrehailles.

Opkomst en teloorgang

Spoorlijn 128 komt stelselmatig tot leven tussen 1898 en 1907. In totaal is het enkelsporige traject 21 kilometer lang en telt het 12 stations, zo weet le Chemin de Fer du Bocq.

De raad van beheer van de NMBS beslist op 30 januari 1959 om 2.000 kilometer sporen te schrappen of anders uit te baten. Onder meer de lijn 128 sneuvelt in het "rationalisatieprogramma van de exploitatie van de spoorlijnen".

Een autobus vervangt de reizigerstreinen, voor het goederenvervoer wordt driemaal per week een trein ingelegd. Dankzij de vele steengroeves in de buurt denderen die tot 1983 over de sporen. Maar dan lijkt de Bocqlijn definitief uitgezongen.

Nieuw leven

Tot in 1992. Vrijwilligers blazen de oude spoorlijn nieuw leven in: le Chemin de fer du Bocq heeft de spoorweg tussen Évrehailles en Ciney terug in gebruik genomen voor toeristische ritten met onder meer stoomlocomotieven.

De ambitie is om ooit opnieuw tot in Yvoir te rijden. Maar de afsluiting van de tunnel van Yvoir gooit roet in het eten.

Voorlopig liggen de rails tussen Yvoir en Évrehailles nog te verroesten en de dwarsbalken weg te rotten.

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

Ontdek de Waalse scheepsliften

Red de kolenwasserij

Verlaten Olympisch Dorp krijgt nieuwe bewoners

Renovatie Wintercircus gestart

1000 bommen en granaten

Te voet langs terrils

© 2003-2017 hullabaloo.be