Spoorlijn 86 Vlaamse toegangspoort naar Borinage

De Belgische spoorlijn 86 loopt van De Pinte tot in het Waalse Basècles. Enkel het gedeelte tussen De Pinte en Ronse is nog in dienst, de rest van de spoorbaan ligt te verkommeren.

31 juli 2014

Delen op Facebook Delen op Twitter
Spoorlijn 86 op kaart

De Pinte

Ronse

Basècles

Borinage

Ronse

Dergneau

Anvaing

Ellignies

Frasnes-lez-Anvaing

Grandmetz

Leuze

Tourpes

Thumaide

Basècles

Doornik

1 KM

taalgrens

HULLABALOO.BE - © OpenStreetMap contributors

Het traject ziet in de 18de eeuw het levenslicht, wanneer de Belgische staat in 1856 een concessie verleent om een spoorverbinding tussen Gent en Saint-Ghislain aan te leggen.

De "Compagnie du chemin de fer Hainaut et Flandres" legt het traject aan, schrijft Auguste de Laveleye in "Chemins de fers belges", maar in plaats van het geplande dubbelspoor, bestaat de lijn uit een enkel spoor door de financieel penibele situatie van de anonieme vennootschap.

In september 1861 is het volledige traject, goed voor 85 kilometer sporen, al klaar. De lijn vormt de schakel voor Oost-Vlamingen en inwoners van de Vlaamse Ardennen om van en naar de Borinage te pendelen.

Teloorgang

Een eeuw later, vanaf de jaren 1960, boet de lijn aan succes in en in 1988 wordt een definitieve streep getrokken onder het reizigersverkeer tussen Ronse en Leuze. Op enkele stukken bleven nog een tijdje goederentreinenen rijden.

Onder meer in de buurt van Frasnes-lez-Anvaing vind je nog resten terug van het spoorwegverleden: de betonnen afscheiding tussen de sporen en woonhuizen langs de Rue des Bruyères, de bakstenen spoorbrug boven de Chemin d'Ellignies of de Rue du Petit-Quesnoy die boven de sporen loopt.

Spoorlijn 86 bij het station van Frasnes-lez-Anvaing. Passagiers zijn hier sinds 1988 niet meer op- of afgestapt.

Tussen de stations van Frasnes-lez-Anvaing en Grandmetz zijn de rails zelf opgebroken, de dwarsbalken zijn nog aanwezig, evenals de spoorbrug boven de Rue Coquereaumont in Leuze-en-Hainaut.

Dichterbij Leuze-en-Hainaut staat de signalisatie van de spoorwegovergang nog overeind en prijkt een kilometerpaal.

Een gedemonteerd stopsein, dat via het bordje SF05 aangeeft dat het rode sein genegeerd mag worden in geval van storing.

Wat rest van het station van Thumaide, het voorlaatste station voordat de spoorlijn via Basècles eindstation Basècles-Carrières bereikte.

Het spoor zelf is vanaf Leuze-en-Hainaut tot Basècles omgevormd tot een 9,4 kilometer lange Ravel (fietspad).

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

Naar de Waalse scheepsliften

Ontdek het boek "Verdwijnend België"

Fabrieksschouw wordt klimschouw

Op stap langs terrils

Dit zijn de sporen uit Netflix-serie "Dark"

Niet te missen plaatsen in Berlijn

© 2003-2018 hullabaloo.be