Zuilengalerij Borsig

Borsig

Zuilengalerij van locomotiefbouwer Borsig

In 1837 stampte August Borsig aan de Chausseestraße in Berlijn een werkplaats uit de grond waar hij drie jaar later zijn eerste locomotief in elkaar schroefde, de eerste van vele.

27 april 2022

Delen op Facebook Delen op Twitter

Al in 1846 rolde de honderdste locomotief van de band. Oprichter Borsig maakte nog net de bouw van de vijfhonderdste locomotief mee, maar stierf in 1854 als gevolg van een beroerte. Hij werd begraven op het Dorotheenstädtischer Friedhof tegenover zijn fabriek in de Chausseestraße. 

Na Borsigs overlijden, tussen 1858 en 1860, werd aan de ingang van de fabriek een zuilengalerij opgetrokken door Johann Heinrich Strack, een leerling van de Berlijnse bouwmeester Schinkel. (foto public domain) 

Een kwarteeuw later was de zuilengalerij alweer uit het straatbeeld verdwenen en dat had alles te maken met de enorme groei van Borsig.

Verhuis naar Tegel

Nog geen halve eeuw na de oprichting was Borsig namelijk de grootste locomotievenbouwer van Europa geworden. De fabriek aan de Chausseestraße barstte uit haar voegen en daarom week Borsig uit naar Tegel. De leegstaande werkplaatsen werden in 1887 met de grond gelijk gemaakt.

Vandaag herinneren alleen nog het Borsighaus en de verderop gelegen Borsigstraße aan de locomotiefbouwer. Elders vind je meer tastbare sporen terug. Een deel van de zuilengalerij die de Borsigfabriek afschermde van de straat werd in 1901 heropgebouwd in het park van de Technische Universiteit van Berlijn. 

Delen op Facebook Delen op Twitter