Izegem onder st(r)oom

Het West-Vlaamse Izegem is een van de eerste Vlaamse gemeenten die in 1900 een eigen elektriciteitscentrale uitbouwt. Daardoor staat de grootst bewaarde stoommachine van België in... Izegem.

10 februari 2017

Delen op Facebook Delen op Twitter

Bollinckx uit Buizingen levert in 1901 de eerste 2 stoommachines van elk 60 pk. Prins Albert I komt hoogstpersoonlijk het lintje doorknippen op 22 september 1901.

Een jaar later zijn er 15 huizen en 1 motor aangesloten op het Izegemse elektriciteitsnet.

Schoenen en borstels

De vraag naar elektriciteit neemt door de borstel- en schoenindustrie een hoge vlucht en de 2 stoommachines volstaan al snel niet meer.

Explosieve groei

Zowel in 1907 als in 1911 worden nieuwe stoommachines bijgeschoven, maar beiden ruimen in 1921 al plaats voor een nog krachtiger exemplaar (1000 pk) van Carels/Van den Kerckhove uit Gent.

In 1927 levert Carels/Van den Kerckhove nog een nagelnieuw exemplaar van 1500 pk (dat wisselstroom produceert) en de laatste tandem-compound-stoommachine van 1650 pk volgt in 1937. Koning Leopold III huldigt de nagelnieuwe installatie plechtig in.

1650 pk

De laatste tandem-compound-stoommachine van 1650 pk volgt in 1937. Koning Leopold III huldigt de nagelnieuwe installatie plechtig in.

Enkel deze stoommachine heeft nu nog onderdak in Izegem. De dynamo en alternator ervan puzzelde ACEC in elkaar.

Hoogtepunt

Na de Tweede Wereldoorlog, waarin de elektriciteitscentrale gespaard bleef, bereikte de productie een hoogtepunt.

Zwanenzang

Stadselektriciteit Izegem koopt vanaf 1950 elektriciteit op hoogspanning aan waardoor de stoomcentrale aan belang inboet.

Begin jaren '60 volgt de zwanenzang en verdwijnen de oudste machines.

Bescherming

De overblijvende stoommachine is sinds 1978 beschermd, ook de centrale zelf met schoorsteen zijn in 2015 definitief beschermd als monument.

Naar aanleiding van het honderdjarige bestaan in 2001 krijgt de centrale nog een laatste keer koninklijk bezoek over de vloer, dit keer is koning Albert II aan de beurt.

De stoomvrienden Izegem bekommeren zich nu over de machine en brengen de machine terug tot leven.

Met dank aan ETWIE en de Stoomvrienden Izegem, in het bijzonder aan Robin Debo en Eddy Stragier voor het bezoek en Rudy Brouckaert voor de geschiedenis van de centrale en de machines.

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

Het nutteloze kanaal in 360°

Gesloopt en verdwenen

Schrijf je in op de gratis nieuwsbrief

Geheime radarstation Teufelsberg

Nazihotel Prora

Marcinelle: 60 jaar na de mijnramp

© 2003-2017 hullabaloo.be