Katoenloodsen

Loodsen Voorhavenkaai

Katoenloodsen in de Voorhaven

Een jaar of tien geleden stonden ze er zo bij, de drie loodsen aan de Voorhavenkaai. Intussen zijn ze een voor een opgeknapt.

30 november 2019

Delen op Facebook Delen op Twitter

De Gentse textielindustrie, met kleppers als de Hemptinne, La Lys en Parmentier, beleefde eind 19de eeuw een bloeiperiode.

De fabrieken waren sterk afhankelijk van goeie transportwegen voor de import en export, vandaar de bouw van een nieuwe havenkaai in de Voorhaven.

Via een aftakking van de spoorlijn tussen Gent-Dampoort en Eeklo reden goederentreinen het havencomplex op en af, sporen die je tot op vandaag terugvindt.

Katoenloodsen

Blikvangers zijn de oude katoenloodsen, die de kaai flankeerden, een ontwerp van Emile Braun. In de jaren 70 van de twintigste eeuw kwamen ze leeg te staan doordat de textielindustrie wegkwijnde. De Voorhaven raaakte in verval.

Twee loodsen  gingen eind 20ste eeuw tegen de grond, de bescherming van de Voorhaven in 1996 redde de overblijvende loodsen van de sloophamer. De voorbije jaren zijn de loodsen een voor een opgeknapt en geven nu onderdak aan lofts en kantoren.

De uitgeklede loodsen, voor hun herbestemming, tonen nog de metalen skeletbouw, met hun gietijzeren kolommen en vakwerkliggers.

Van de havenkranen blijven er nog twee over langs loods 20.

Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

Nieuw boek "Atlas van Vergeten België"

2021 Europees jaar van het spoor

Het hoofd van Lenin

Ontdek oude stroomcentrales

Stad Gent wil betoncentrale na de zomer slopen

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2020 hullabaloo.be