AVUS Südkurve

De nooit gebouwde AVUS Südkurve

Een 75 jaar oud schaalmodel is het enige wat nog herinnert aan de plannen voor de bouw van een nieuwe zuidelijke bocht op het AVUS-circuit in Berlijn.

11 juli 2016

Delen op Facebook Delen op Twitter
Het traject van de AVUS in Berlijn

Duitsland

Berlijn

Geplande zuidcurve

Zuidcurve

Noordcurve

AVUS-circuit (1921)

1 KM

De AVUS bestaat uit 2 kilometerslange, parallelle rijbanen met aan elk uiteinde een haarspeldbocht met schuine banking. Vanaf 1926 werd de Grand Prix van Duitsland er gerreden. De AVUS was eveneens de eerste autosnelweg ter wereld.

Nieuwe Südkurve

Net voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog circuleerden plannen om een nieuwe Südkurve (zuidelijke bocht) te bouwen.

De vernieuwde bocht moest, net als de in 1936 herbouwde Nordkurve, een verkanting (dwarshelling) van 43,6° hebben.

In die tijd was het gebruikelijk om voor grote werkzaamheden een schaalmodel te maken. Bijgevolg verscheen vlak bij de te bouwen bocht in het Grünewald een model op schaal 1:100 van ongeveer 25 meter lang.

Oorlog

De plannen raakten in het slop want in 1939 brak de Tweede Wereldoorlog uit.

Ophogingen

De ophogingen voor de Südkurve, waarop de racebaan zou aangelegd worden, werden kennelijk wel nog uitgegraven. Op satellietfoto's kan je de ligging van de bocht perfect volgen.

Na de oorlog, toen Berlijn weggleed in de Koude Oorlog, deden de buffers dienst als beschermmuur rondom een Amerikaanse schietplaats.

Het schaalmodel ligt op een tiental meters van de nooit gebouwde bocht, waar het al meer dan 75 jaar onder een dik bladerdek en een laag mos verbrokkelt.

Delen op Facebook Delen op Twitter

Advertenties

In de kijker

Begin januari start de sloop van betoncentrale in Gent

Schachtbokken Houthalen worden opgeknapt

Het oude rangeerstation Berlijn-Tempelhof

Historische en nieuwe scheepsliften

Sporen van het verleden in de "Atlas van Vergeten België"

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2020 hullabaloo.be