AVUS Südkurve

De nooit gebouwde AVUS Südkurve

Een 75 jaar oud schaalmodel is het enige wat nog herinnert aan de plannen voor de bouw van een nieuwe zuidelijke bocht op het AVUS-circuit in Berlijn.

11 juli 2016

Delen op Facebook Delen op Twitter
Het traject van de AVUS in Berlijn

Duitsland

Berlijn

Geplande zuidcurve

Zuidcurve

Noordcurve

AVUS-circuit (1921)

1 KM

De AVUS bestaat uit 2 kilometerslange, parallelle rijbanen met aan elk uiteinde een haarspeldbocht met schuine banking. Vanaf 1926 wordt de Grand Prix van Duitsland er gerreden.

De AVUS vormt eveneens de eerste autosnelweg ter wereld.

Nieuwe Südkurve

Net voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog circuleren plannen om een nieuwe Südkurve (zuidelijke bocht) te bouwen.

De vernieuwde bocht moest, net als de in 1936 herbouwde Nordkurve, een verkanting (dwarshelling) van 43,6° hebben.

In die tijd was het gebruikelijk om voor grote werkzaamheden een schaalmodel te maken. Bijgevolg verschijnt vlakbij de te bouwen bocht in het Grünewald een model op schaal 1:100 van ongeveer 25 meter lang.

Oorlog

De plannen raken in het slop, want in 1939 breekt de Tweede Wereldoorlog uit.

Ophogingen

Ook de ophogingen voor de Südkurve, waarop de racebaan zou aangelegd worden, zijn uitgegraven. Op satellietfoto's kan je de ligging van de bocht perfect volgen.

Na de oorlog, wanneer Berlijn in de Koude Oorlog wegglijdt, doen de buffers dienst als beschermmuur rondom een Amerikaanse schietplaats.

Het schaalmodel ligt, op een tiental meters van de nooit gebouwde bocht, al meer dan 75 jaar onder een dik bladerdek en een laag mos te verbrokkelen.

Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

"Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen in ons land

Ontvang alle nieuwe artikels in je mailbox: schrijf je in op de nieuwsbrief

Racen in het Ruhrgebied

Gerenoveerd: deze ruïnes kregen een nieuwe bestemming

35 must-sees in Berlijn

'14-'18: relicten van de Eerste Wereldoorlog

© 2003-2018 hullabaloo.be