68 verborgen plaatsen om zelf te ontdekken Maak kennis met 68 architecturale parels, sporen van de industriële revolutie, uitgerangeerde treinen en vakantieparadijzen die uit ons geheugen gewist zijn.
Betonnen kolos: viaduct van Born In het dorpje Born stampte het Duitse leger in 1916 in amper 8 maanden tijd een 285 meter lang viaduct uit de grond.
Blegny mijn, het zwarte goud in Luik De mijn van Argenteau-Trembleur in Blegny is het laatste bastion van de Luikse steenkoolindustrie. In 1980 sluit Argenteau-Trembleur voor de derde keer in haar bestaan de poorten, dit keer definitief.
Een toren in een weide Een betonnen ventilatietoren te midden van een weide is het enige wat de aanwezigheid van het fort de Boncelles verklapt in Seraing.
Het oninneembare fort Met zijn 17 aan elkaar geknoopte bunkers werd het fort van Eben-Emael als oninneembaar beschouwd. Of zo dacht het Belgisch leger er toch over.
Dynamitering HF6 in Seraing Met de dynamitering van hoogoven 6 is een van de laatste restanten van de Luikse staalindustrie uit het straatbeeld gewist.
De laatste hoogoven van het Luikse staalbekken Hoogoven B aan de oevers van de Maas in Ougrée staat sinds de tijdelijke sluiting in oktober 2011 op standby. In 2019 wordt over het lot van de fabriek beslist.
Exporijtuigen op een zijspoor gezet Drie omgebouwde goederenwagons van de Belgische Spoorwegen stonden jarenlang op een zijspoor geparkeerd in een uithoek van het land.
Préventorium de Dolhain Te midden van de groene heuvels ligt het preventorium van Dolhain, dat vanaf 1955 plaats bood aan zo'n 150 kinderen die besmet waren met tuberculose.
150 jaar oude spoorlijn De voormalige spoorlijn 39 stort zich vanaf het station van Welkenraedt door valleien en zinkmijnen tot aan het Drielandenpunt.
Vennbahn deel 1: Aachen - Waimes Steenkooltreinen, militaire transporten en stoomlocomotieven dwars door de Hoge Venen hebben plaats geruimd voor fietsers op de historische Vennbahn. Een verslag van het traject tussen Aachen en Waismes.
Vennbahn deel 2: Waimes - Troisvierges Steenkooltreinen, militaire transporten en stoomlocomotieven dwars door de Hoge Venen hebben plaats geruimd voor fietsers op de historische Vennbahn. Een verslag van het traject tussen Waismes en Troisvierges.
De zink- en loodsmijn van de Cockerills De broers Charles James en John Cockerill vingen in 1825 een concessie van de Nederlandse koning Willem I om in Plombières op zoek te gaan naar looderts.