Hellend vlak van Ronquières

Het Hellend Vlak van Ronquières overbrugt 68 meter en vervangt daarmee 16 sluizen op het kanaal tussen Brussel en Charleroi.

 

26 juli 2016

Delen op Facebook Delen op Twitter

 

 

De bouw van het hellend vlak startte in 1961. De VRT schoot deze beelden van de bouw ervan. Een halve eeuw geleden, op 1 april 1968, werd het 1,4 kilometer lange hellend vlak in gebruik genomen. Het heeft een hellingsgraad van bijna 5%.

Bovenaan de helling staat een 150 meter toren, een van de hoogste bouwwerken van ons land.

Video

 

Werking

De kabels trekken de 2 scheepsbakken tegen een snelheid van 1,2 meter per seconde naar boven (of laten ze naar beneden). Elke bak heeft een tegengewicht, zodat de 2 bakken onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

Sporen

Elk van de 2 scheepsbakken loopt op 4 rails.

 

Een scheepsbak is bijna 90 meter lang en 12 meter breed en rust op 236 wielen, die voorzien zijn vering waardoor het water niet uit de bakken klotst tijdens de verplaatsing.

 

Nutteloos werk?

Na de opening daalde het aantal boten dat via de scheepslift voer stelselmatig doordat de steenkoolindustrie verdween. Daardoor werd het hellend vlak, vooral in Vlaanderen, als een nutteloos werk bestempeld.

Nu staat het nutteloos karakter ervan ter discussie, omdat er een toename van het aantal schepen en tonnage is.

 

 

 

 

 
Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

"Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen in ons land

Ontvang alle nieuwe artikels in je mailbox: schrijf je in op de nieuwsbrief

Racen in het Ruhrgebied

Gerenoveerd: deze ruïnes kregen een nieuwe bestemming

35 must-sees in Berlijn

'14-'18: relicten van de Eerste Wereldoorlog

© 2003-2018 hullabaloo.be