Hellend vlak van Ronquières

Het Hellend Vlak van Ronquières overbrugt 68 meter en vervangt daarmee 16 sluizen op het kanaal tussen Brussel en Charleroi.

 

26 juli 2016

Delen op Facebook Delen op Twitter

 

 

De bouw van het hellend vlak startte in 1961. De VRT schoot deze beelden van de bouw ervan. Een halve eeuw geleden, op 1 april 1968, werd het 1,4 kilometer lange hellend vlak in gebruik genomen. Het heeft een hellingsgraad van bijna 5%.

Bovenaan de helling staat een 150 meter toren, een van de hoogste bouwwerken van ons land.

Video

 

Werking

De kabels trekken de 2 scheepsbakken tegen een snelheid van 1,2 meter per seconde naar boven (of laten ze naar beneden). Elke bak heeft een tegengewicht, zodat de 2 bakken onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

Sporen

Elk van de 2 scheepsbakken loopt op 4 rails.

 

Een scheepsbak is bijna 90 meter lang en 12 meter breed en rust op 236 wielen, die voorzien zijn vering waardoor het water niet uit de bakken klotst tijdens de verplaatsing.

 

Nutteloos werk?

Na de opening daalde het aantal boten dat via de scheepslift voer stelselmatig doordat de steenkoolindustrie verdween. Daardoor werd het hellend vlak, vooral in Vlaanderen, als een nutteloos werk bestempeld.

Nu staat het nutteloos karakter ervan ter discussie, omdat er een toename van het aantal schepen en tonnage is.

 

 

 

 

 
Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

Spreepark: leegstaand pretpark in Berlijn

Gent: het Manchester van het vasteland

Seininrichting met kabels en katrollen

Sporen van de oude Vennbahn

Steenkoolmijn Prosper Haniel in het Ruhrgebied

Het einde van de mijnbouw in het Ruhrgebied

Boek Verdwijnend België

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2019 hullabaloo.be