Onbevaarbaar kanaal Condé-Pommerœul

Vissers, zwemmers en waterscooters zwaaien -voorlopig- de plak op het in onbruik geraakte kanaal op de grens tussen België met Frankrijk.

15 augustus 2015

Delen op Facebook Delen op Twitter

Het 11,5 kilometer lange kanaal verbindt het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes (dat in het verlengde ligt van het Canal du Centre) aan Belgische kant met de Schelde in het Franse Condé-sur-l'Escaut.

De binnenscheepvaart nam het kanaal in 1982 in gebruik, maar door verzanding in Frankrijk raakte het begin jaren '90 onbevaarbaar. Watersport nam de plaats in van de binnenscheepvaart.

Uitzicht vanuit Hensies op het stuk kanaal dat richting Frankrijk, enkele honderden meters verderop, stroomt.

Heropening in zicht

Volgens Fluvialnet.com moeten schippers sindsdien 30 kilometer omvaren (via Péronnes) om de Schelde te bereiken, een heropening van het kanaal betekent een tijdwinst van een halve dag volgens de krant 'l Avenir.

Zowel België als Frankrijk sturen aan op een heropening. Maar eerst moeten beide landen nog enkele hordes nemen, bijvoorbeeld over waar het (mogelijks) vervuilde slib heen moet en wie de kosten draagt voor het baggeren van de meer dan een miljoen kubieke meter zand, goed voor een kostenplaatje van meer dan €50 miljoen.

Ook 2 sluizen zijn sinds de sluiting werkloos, waaronder de sluis die uitgeeft op het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes.

De andere ongebruikte sluis ligt aan het andere uiteinde van het kanaal, in Hensies.
Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

Batterie Todt

75 jaar bevrijding: sporen van de Atlantikwall

Verken het verborgen Berlijn

Verken Berlijn: ontdek 50 must-sees met dit e-book

Wünsdorf, het hoofdkwartier van het Rode Leger tijdens de Koude Oorlog.

De verboden stad van de Sovjets

Boek Verdwijnend België

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

Bedreigd met afbraak: Pêchon in Charleroi

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2019 hullabaloo.be