Bruggen van Bohan en Membre

Opgeblazen viaducten

In 1935 ratelden de eerste trams over het viaduct van Bohan. Eindelijk, want de plannen lagen als sinds 1913 klaar.

25 december 2018

Delen op Facebook Delen op Twitter

De ingenieurs beten hun tanden stuk op het traject tussen Membre en Bohan: daar moest de buurtspoorweg namelijk twee keer de Semois oversteken en een landtong doorkruisen.

Ze groeven een tunnel uit en bouwden aan beide uiteinden een viaduct. Ze hadden zich de moeite kunnen besparen.

Bij de start van de Tweede Wereldoorlog bliezen de Fransen beide viaducten op 11 mei 1940 gedeeltelijk op, kwestie van een Duitse opmars te bemoeilijken. Tevergeefs.

Bohan

Na de oorlog maakten de buurtspoorwegen geen aanstalten om de lijn te herstellen. Ze brak de sporen uit, enkel de ruïnes van beide viaducten bleven overeind. Daardoor vind je in Bohan nog een half viaduct over de Semois terug.

Membre

Aan de andere kant van de landtong, in Membre, vind je aan beide oevers nog een paar bogen terug: daar is het middelste stuk weggeblazen.

Aan de overkant van de Semois zie je ook nog de dichtgemetselde tunnelmond, de ingang van de 220 meter lange tunnel door de heuvel die naar Bohon leidt.

De gemeente speelt met het idee om de tunnel opnieuw te openen voor fietsers, al dateert dat plan alweer van een paar jaar geleden.

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

Het einde van de mijnbouw in het Ruhrgebied

Van monument tot bedreigd erfgoed: tijdlijn kolenwasserij van Beringen

Sloop Radio Oostende is begonnen

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

Oude Sovjetbasis in Duitsland

Ontvang alle nieuwe artikels in je mailbox: schrijf je in op de nieuwsbrief

© 2003-2019 hullabaloo.be