Kapotte viaduct van Bohan

Bruggen van Bohan en Membre

Opgeblazen viaducten

De eerste trams ratelden in 1935 over het viaduct van Bohan. Eindelijk, want de plannen lagen als sinds 1913 klaar.

25 december 2018

Delen op Facebook Delen op Twitter

De ingenieurs beten hun tanden stuk op het traject tussen Membre en Bohan: daar moest de buurtspoorweg namelijk twee keer de Semois oversteken en een landtong doorkruisen.

Ze groeven een tunnel uit en bouwden aan beide uiteinden een viaduct. Ze hadden zich de moeite kunnen besparen.

Bij de start van de Tweede Wereldoorlog bliezen de Fransen beide viaducten op 11 mei 1940 gedeeltelijk op, kwestie van een Duitse opmars te bemoeilijken. Tevergeefs.

Bohan

Na de oorlog maakten de buurtspoorwegen geen aanstalten om de lijn te herstellen. Ze brak de sporen uit, enkel de ruïnes van beide viaducten bleven overeind. Daardoor vind je in Bohan nog een half viaduct over de Semois terug.

Membre

Aan de andere kant van de landtong, in Membre, vind je aan beide oevers nog een paar bogen terug: daar is het middelste stuk weggeblazen.

Aan de overkant van de Semois zie je ook nog de dichtgemetselde tunnelmond, de ingang van de 220 meter lange tunnel door de heuvel die naar Bohon leidt.

De gemeente speelt met het idee om de tunnel opnieuw te openen voor fietsers, al dateert dat plan alweer van een paar jaar geleden.

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

Stad Gent wil betoncentrale weg

Uitgestippelde wandelingen in Berlijn

Verken Berlijn met deze 4 uitgestippelde routes

Oude spoorlijn

Rondleidingen en festivals in industrieel erfgoed

Camp Marguerre

Buitenlands erfgoed in de kijker: Camp Marguerre

Boek Verdwijnend België

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2019 hullabaloo.be