Centrale Werkplaatsen Leuven

Draaischijf van de Grand Central Belge

In 1863 opende de Grand Central Belge de poorten van een fors uit de kluiten gewassen werkplaats in de schaduw van het station van Leuven.

25 maart 2017

Delen op Facebook Delen op Twitter

Honderden arbeiders uit de buurt monteerden hier decennialang stoomlocomotieven, knapten er rijtuigen op en onderhielden het spoorwegmaterieel in een van de monumentale werkhallen.

Tegen het einde van de 20ste eeuw was de glans verdwenen. Investeringen bleven uit en het werk droogde op doordat het nieuwe treinmaterieel nu eenmaal minder onderhoud vergde.

De werkplaatsen van Leuven waren dan ook een vogel voor de kat wanneer de NMBS in 1993 besliste om werkplaatsen op te doeken. Samen met Luttre moest de werkplaats in Leuven de deuren sluiten.

Verhuizing

Er werkten dan nog 233 werknemers. De onderhoudswerkzaamheden verkasten naar de werkplaats in Mechelen. 

Sindsdien lagen de werkplaatsen te verloederen, maar in 2006 keerde het tij wanneer het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Leuven het terrein op de kop tikte.

Bulldozers maakten vanaf 2011 een deel van de hallen met de grond gelijk, op de vrijgekomen grond plopte een volledig nieuwe stadswijk en een treinpark uit de grond.

Beschermde hallen

Drie beschermde spoorwegateliers verraden de aanwezigheid van de werkplaatsen. Hal 4 en 5 zijn intussen opgeknapt

Hal 9

Kantoren, een jeugdcentrum en ateliers: dat wordt de invulling van de monumentale hal 9.

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

Rondleidingen en festivals in industrieel erfgoed

Buitenlands erfgoed in de kijker: koolmijn Tower in Wales

Relicten van Expo 58 op de Heizel

Gent: het Manchester van het vasteland

Seininrichting met kabels en katrollen

Sporen van de oude Vennbahn

Boek Verdwijnend België

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

© 2003-2019 hullabaloo.be