Interieur van een van de internationale treinen

Gare internationale de Canfranc

Relicten van een megalomaan treinstation

Een 240 meter lang station vormde de kers op de taart van een spoorlijn die het Franse Pau aan Jaca in Spanje breide.

 

31 juli 2018

Delen op Facebook Delen op Twitter

 

 

Aangezien de Spaanse en Franse rails niet op elkaar pasten, moesten passagiers met hun bagage overstappen in Canfranc. Dat mocht met de nodige grandeur, zoals nu nog te zien is.

Smokkelgoud

In de begindagen van de Tweede Wereldoorlog sloegen Joden via deze spoorlijn op de vlucht voor de nazi's, tot zij het station bezetten.

De Duitsers smokkelden hun gestolen goud langs het traject naar Spanje en Portugal. Na de oorlog proberen ze via Canfranc te ontkomen aan de geallieerden.

Ontsporing

In 1970 kwam er een kink in de kabel: een al dan niet in scène gezette ontsporing vernielde een brug op het Franse traject. De spoorlijn werd nutteloos, het station sloot.

Pas een paar jaar geleden werd het stationsgebouw grotendeels gerestaureerd. Bedoeling is er een hotel onderdak te geven. 

Spoorloods

Rondom het station krioelt het nog van de restanten: een oude draaischijf, een loods volgestouwd met internationale rijtuigen, kranen, overwoekerde perrons,...

 

 

 

 
Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

Verken het verborgen Berlijn

Verken Berlijn: ontdek 50 must-sees met dit e-book

Wünsdorf, het hoofdkwartier van het Rode Leger tijdens de Koude Oorlog.

De verboden stad van de Sovjets

Batterie Todt

75 jaar bevrijding: sporen van de Atlantikwall

Boek Verdwijnend België

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

Bedreigd met afbraak: Pêchon in Charleroi

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2019 hullabaloo.be