Rangeerstation Tempelhof

Wandelen door een oud rangeerstation

Een twee kilometer lange, honderd meter brede strook spoorbundels: dat was het rangeerstation Tempelhof, in gebruik sinds het einde van de 19de eeuw.

1 december 2015

Delen op Facebook Delen op Twitter

Het terrein, nu beter bekend onder de naam Südgelände, ligt geprangd tussen verschillende spoortracés in de Duitse hoofdstad Berlijn, waaronder de Anhalter Bahn.

Die lijn is aangelegd in 1839 met als eindstation het twee kilometer noordelijker gelegen Anhalter Bahnhof.

De geïsoleerde ligging maakt het ideaal om er een rangeerstation (zie plan) aan te leggen. Enkel de Prellerweg ligt in de weg, maar enkele viaducten overbruggen die hindernis.

Uitbreiding

In de jaren 20 volgt een grote uitbreiding. Onder meer de vijftig meter hoge watertoren dateert van die periode (gebouwd in 1927).

Tijdens de opkomst van het Derde Rijk droomt Nazi-architect Speer van zijn "Reichshauptstadt Germania". 

Südbahnhof

Speer wil Anhalter Bahnhof van de kaart vegen en het megalomaan Südbahnhof bouwen op het terrein van het rangeerstation. Van zijn plannen komt niets in huis.

Niet Speer, maar geallieerde bombardementen vernielen uiteindelijk het Anhalter Bahnhof. Hoewel het nog tijdelijk opgelapt wordt, sluit het in 1952 voorgoed. De gevel is het enige wat er nog van overblijft.

Het wordt stil op de spoorlijn tussen rangeerstation Tempelhof en Anhalter Bahnhof. Een seinhuis staat er nu nog altijd, net zoals de tientallen ongebruikte bruggen boven de Yorkstrasse.

Het Bahnbetriebswerk, vlakbij eindstation Anhalter Bahnhof (en op zo'n 2 kilometer van het goederenrangeerstation Tempelhof), verliest elk nut en biedt vanaf 1982 onderdak aan het Deutsche Technikmuseum.

Buiten gebruik

Ook het rangeerstation Tempelhof voelt de sluiting van het Anhalter Bahnhof aan den lijve.

In 1952 is het zo goed als volledig buiten gebruik. De natuur overwoekert al snel de sporen.

In 1995 staat Deutsche Bahn het terrein af en krijgen de plannen vorm van Grün Berlin om er het 18 ha groot park Südgelände aan te leggen.

In 2000 opent het Natur-Park Schöneberger Südgelände de deuren.

De locomotievenloods is bewaard, verschillende sporen en tunnels alsook de vijftig meter hoge watertoren. Tussen de bomen staat een stoomlocomotief geparkeerd.

Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

Nieuw boek "Atlas van Vergeten België"

2021 Europees jaar van het spoor

Het hoofd van Lenin

Ontdek oude stroomcentrales

Stad Gent wil betoncentrale na de zomer slopen

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2020 hullabaloo.be