Rangeerstation Tempelhof

Een 2 kilometer lange, 100 meter brede strook spoorbundels: dat was het rangeerstation Tempelhof, in gebruik sinds het einde van de 19de eeuw.

1 december 2015

Delen op Facebook Delen op Twitter

Het terrein, nu beter bekend onder de naam Südgelände, ligt geprangd tussen verschillende spoortracés in de Duitse hoofdstad Berlijn, waaronder de Anhalter Bahn.

Die lijn is aangelegd in 1839 met als eindstation het 2 kilometer noordelijker gelegen Anhalter Bahnhof.

De geïsoleerde ligging maakt het ideaal om er een rangeerstation (zie plan) aan te leggen. Enkel de Prellerweg ligt in de weg, maar enkele viaducten overbruggen die hindernis.

Uitbreiding

In de jaren '20 volgt een grote uitbreiding. 

Onder meer de 50 meter hoge watertoren dateert van die periode (gebouwd in 1927).

Tijdens de opkomst van het Derde Rijk droomt Nazi-architect Speer van zijn "Reichshauptstadt Germania". 

Südbahnhof

Speer wil Anhalter Bahnhof van de kaart vegen en het megalomaan Südbahnhof bouwen op het terrein van het rangeerstation.

Van zijn plannen komt niets in huis.

Niet Speer, maar geallieerde bombardementen vernielen uiteindelijk het Anhalter Bahnhof. Hoewel het nog tijdelijk opgelapt wordt, sluit het in 1952 voorgoed. De gevel is het enige wat er nog van overblijft.

Het wordt stil op de spoorlijn tussen rangeerstation Tempelhof en Anhalter Bahnhof. Een seinhuis staat er nu nog altijd, net zoals de tientallen ongebruikte bruggen boven de Yorkstrasse.

Het Bahnbetriebswerk, vlakbij eindstation Anhalter Bahnhof (en op zo'n 2 kilometer van het goederenrangeerstation Tempelhof), verliest elk nut en biedt vanaf 1982 onderdak aan het Deutsche Technikmuseum.

Buiten gebruik

Ook het rangeerstation Tempelhof voelt de sluiting van het Anhalter Bahnhof aan den lijve.

In 1952 is het zo goed als volledig buiten gebruik. De natuur overwoekert al snel de sporen.

In 1995 staat Deutsche Bahn het terrein af en krijgen de plannen vorm van Grün Berlin om er het 18 ha groot park Südgelände aan te leggen.

In 2000 opent het Natur-Park Schöneberger Südgelände de deuren.

De locomotievenloods is bewaard, verschillende sporen en tunnels alsook de 50 meter hoge watertoren. Tussen de bomen staat een stoomlocomotief geparkeerd.

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

Stad Gent wil betoncentrale weg

Uitgestippelde wandelingen in Berlijn

Verken Berlijn met deze 4 uitgestippelde routes

Oude spoorlijn

Rondleidingen en festivals in industrieel erfgoed

Camp Marguerre

Buitenlands erfgoed in de kijker: Camp Marguerre

Boek Verdwijnend België

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2019 hullabaloo.be