Spoorbrug d'Allain

Bedreigde spoorbrug boven de Schelde

De 49 meter lange "Pont d'Allain" overbrugt de Schelde in Chercq bij Doornik.

16 mei 2020

Delen op Facebook Delen op Twitter

De brug dateert van 1959 en is de eerste spoorbrug in ons land waarop de techniek van voorgespannen beton werd losgelaten volgens het systeem Blaton-Magnel of het sandwichsysteem.

Ingenieur Gustaaf Magnel van de Universiteit Gent ontwikkelde deze Belgische variant op de uitvinding van voorgespannen beton door de Fransman Eugène Freyssinet.

Kalkgroeves

De brug ligt op de spoorlijn 88A, een ruim twaalf kilometer lange lijn die Doornik met Rumes verbond. Nadat reizigersverkeer al in 1950 werd stopgezet, bleven de sporen tot in 1994 in gebruik voor transport van kalk uit de nabijgelegen groeves.

Gebarricadeerd

Tot voor een paar jaar kon je de brug met de fiets of te voet oversteken, in 2018 heeft de NMBS de brug gebarricadeerd uit veiligheidsoverwegingen: het beton brokkelt af, de kabels zijn verroest en ik het wegdek zitten diepe putten. De rails zijn overal opgebroken. Op termijn wil de spoorwegmaatschappij de brug afbreken.

Delen op Facebook Delen op Twitter
1januari
2021 Europees jaar van het spoor

Advertenties

In de kijker

Begin januari start de sloop van betoncentrale in Gent

Schachtbokken Houthalen worden opgeknapt

Het oude rangeerstation Berlijn-Tempelhof

Historische en nieuwe scheepsliften

Sporen van het verleden in de "Atlas van Vergeten België"

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2020 hullabaloo.be