Spoorlijn 38

Drama in Hombourg

Een unieke verzameling treinwagons nabij het Drielandenpunt dreigt op een berg oud ijzer te belanden.

 

22 april 2018

Delen op Facebook Delen op Twitter

 

 

Een sloopfirma begon, in opdracht van de NMBS, in juni 2017 het rollend materieel weg te vegen. Daarmee spande de nationale spoorwegmaatschappij het paard achter de wagen.

Volgens de vereniging CF3F, dat de wagons restaureert, liep er nog een juridische veldslag over wie nu eigenaar was van het rollend materieel. En ook al beval een rechter in kort geding de stopzetting van de werken, dat hield de spoorwegmaatschappij niet tegen om nog eens 6 wagons te slopen.

Groen licht voor sloop

Halfweg juli kwam er een definitieve uitspraak: de NMBS kreeg groen licht om de wagons te verwijderen. In 2015 brak de NMBS al over een lengte van een kilometer het spoor uit. De vereniging moet het bijgevolg nu doen met een 400 meter lange strook rails aan het station van Hombourg. Doodlopend spoor.

 

Verzamelaar

CF3F nam de historische collectie over van Walter Ley, die er in 1997 op eigen kosten een 1,3 kilometer lange spoorlijn opnieuw aanlegde. Zo kon hij zijn treinen eens laten rollen.

Alleen zag Ley over het hoofd dat hij van de NMBS nooit groen licht gekregen had om het rijpad van de voormalige spoorlijn 38 te mogen gebruiken.

 

Dat, en de rigide regels om een trein te mogen laten rijden, maakte aan het toeristisch lijntje tussen het station van Hombourg en Montzen een snel einde.

 

Het hield Ley niet tegen om er tientallen wagons en oude locomotieven, zelfs van voor de Eerste Wereldoorlog, neer te ploffen.

 

Reddingsactie 

De 125 wagons waren tot op de draad versleten. Tientallen vrijwilligers zagen het verval met lede ogen aan en besloten in 2009 de collectie van Ley te redden.

Ze bundelden hun krachten in de Chemin de Fer des Trois Frontières (CF3F) en begonnen met restaureren: eindelijk reden er weer treinen.

 

50 wagons staan er nu nog, de rest is verkocht. De geplande museumlijn waar de organisatie van droomde, zal er nooit komen.

Eerste Wereldoorlog

Een wandeling vanaf het station van Hombourg loodst je langs de antieke wagons en de fundamenten van de tunnel van Laschet. Hier liet de Eerste Wereldoorlog voor het eerst van zich horen in de zomer van 1914. 

 

Op 3 augustus 1914 bliezen de Belgische genietroepen de tunnel van Laschet op om de aanvoer van Duits oorlogsmaterieel te stokken. Kennelijk waren ze niet zo handig, want enkel de zuidelijke kop raakte vernield, 2 andere ontploffingen bleven uit.

 

Het hield de Duitsers niet tegen om de vestingen rond Luik op 16 augustus 1914 in te palmen, zoals we nu weten. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog ondermijnde het Belgisch leger opnieuw de tunnel, dit keer met meer succes.

Rails liggen er niet meer. Daarvoor moet je verder stappen tot je een onverharde weg kruist. Tot in maart 2018 stonden hier 3 Expo-rijtuigen weg te kwijnen.

Vanaf hier lopen de rails verder tot aan de Montzenlijn, waar het goederenverkeer tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied voorbijdondert. 

 

 

 

 

 
Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

"Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen in ons land

Ontvang alle nieuwe artikels in je mailbox: schrijf je in op de nieuwsbrief

Racen in het Ruhrgebied

Gerenoveerd: deze ruïnes kregen een nieuwe bestemming

35 must-sees in Berlijn

'14-'18: relicten van de Eerste Wereldoorlog

© 2003-2018 hullabaloo.be