Spoorlijn 63: langs het WOI-slagveld

De in 1873 aangelegde spoorlijn 63 tussen Kortemark en Ieper toont je nog de sporen van bloedige slagvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog.

11 november 2015

Delen op Facebook Delen op Twitter

In het gehucht Pilkem (nabij Ieper) snijdt de spoorlijn dwars door het Britse front, waar in 1917 de Slag van Pilkem plaatsvindt.

De doortrekking van de autosnelweg (A19) richting kust doet regelmatig de gemoederen oplaaien, omdat het traject door het slagveld van Pilkem zou lopen.

Richting Langemark stroomt de spoorlijn langs de Duitse linies. Hier staat de wieg van de chemische oorlogsvoering, want op 22 april 1915 losten de Duitsers hier voor het eerst chloorgas.

Daardoor valt het gebied, waar nu de Duitse Militaire Begraafplaats van Langemark ligt, in Duitse handen.

De spoorlijn vormt tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke aanvoerlijn voor munitie en troepen naar het front rond Ieper.

Na de Groote Oorlog verzeilt de spoorweg in rustiger vaarwater. Het reizigersverkeer tussen Kortemark en Ieper ligt vanaf 1955 op apegapen.

Militair gebruik

Op het ongeveer 10 kilometer lange traject tussen Kortemark en Westrozebeke rijden tot 2003 goederentreinen, met als eindhalte het munitiedepot van Houthulst.

Van de afsplitsing naar het militair domein zijn zowel de spoorwegbedding als de spoorkruising op straat te zien.

Het station van Westrozebeke, sinds 1955 stoppen hier al geen reizigerstreinen meer.

Via Stadenberg loopt Spoorlijn 63, onder de Walstraat door, verder naar Staden.

In Staden denderden de laatste goederentreinen met bestemming Houthulst voorbij in 2003. 

Ook dit station ontvangt sinds 1955 geen reizigers meer. Het is de enige plaats waar nog een tweehonderdtal meter sporen is blijven liggen.

Fiets- en wandelpad

Spoorlijn 63 vormt anno 2015 de Vrijbosroute. Op 25 oktober 2012 zette de provincie West-Vlaanderen het licht op groen om de spoorlijn aan te kopen van de NMBS Holding voor €722.068.

Het gaat wel om een continue bedding. Dat wil zeggen dat er een wederinkoop voor de NMBS voorzien is indien de lijn ooit opnieuw in gebruik zou genomen worden.

Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

Rondleidingen en festivals in industrieel erfgoed

Buitenlands erfgoed in de kijker: koolmijn Tower in Wales

Relicten van Expo 58 op de Heizel

Gent: het Manchester van het vasteland

Seininrichting met kabels en katrollen

Sporen van de oude Vennbahn

Boek Verdwijnend België

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

© 2003-2019 hullabaloo.be