De voet van de watertoren en de stroomcentrale

Tour et Taxis

Het grootste goederenstation van Europa

Honderden arbeiders en bedienden krioelden honderd jaar geleden door elkaar op de perrons van het goederenstation Tour & Taxis aan de Havenlaan in Brussel.

25 maart 2019

Delen op Facebook Delen op Twitter

Het was dan ook het grootste goederenstation van Europa toen het begin juni 1907 opende: de glazen daken boven de perrons overkapten maar liefst twee kilometer treinsporen, goed voor dagelijks 1.400 wagons.

Tour & Taxis vormde de schakel tussen het spoorwegverkeer en de scheepvaart in de haven van Brussel.

Jubelfeestbrug

Eens de treinen het goederenstation verlieten, doken ze onder de Jubelfeestbrug naar een aftakking van spoorlijn 28.

De sporen zijn opgebroken en vervangen door het park L28.

De opkomst van het vrachtverkeer en de tanende industrie deden het station de das om. In 1994 werd het goederenstation uiteindelijk gesloten.

Herontwikkeling

De pakhuizen, waaronder het Koninklijk Pakhuis, hebben een tweede leven gekregen. Momenteel wordt het goederenstation grondig onder handen genomen.

Watertoren en stroomcentrale

Toch vind je her en der nog sporen van het oude station. Zoals de watertoren in art nouveau-stijl. Hier konden stoomlocomotieven bijtanken. Sinds 1957 is de watertoren buiten gebruik.

Ernaast vind je nog de elektriciteitscentrale die het hele station van stroom voorzag.

Het sorteerstation, het hart van het goederenstation, raakte zwaar beschadigd na een brand in de jaren 90 en is sindsdien dakloos.

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over

In de kijker

Verdwijnend België

Bestel het boek "Verdwijnend België"

Schrijf je in voor de webinar over het Volkshuis van Victor Horta

Sporen van de historische Vennbahn

De mislukte industrialisering van Sardinië

Grote nutteloze werken

Buitenlands erfgoed in de kijker: Cimentera de Xerallo

© 2003-2020 hullabaloo.be