Wuppertaler Schwebebahn

Met de Schwebebahn boven Wuppertal

De origineelste vorm van openbaar vervoer vind je in de Duitse stad Wuppertal. Boven de rivier de Wupper zweeft al meer dan honderd jaar de Schwebebahn.

20 april 2021

Delen op Facebook Delen op Twitter

De 13 kilometer lange lijn doorkruist de stad van noord naar zuid. In het centrum zweeft hij boven de rivier de Wupper, vanaf de dierentuin legt hij de resterende 2,7 kilometer af boven de straten.

Stations

Op- en afstappen kan aan een van de 20 stations. Aan de Döppersberg bevindt zich het hoofdstation van de Schwebebahn.

Eindstation

Het oostelijke eindstation van de Schwebebahn, station Oberbarmen, werd in 2012 volledig herbouwd, de onderstaande foto's dateren van 2009.

De bouw van de Schwebebahn begon in 1898. Aangezien Wuppertal toen al volledig volgebouwd was, zat er niets anders op dan een monorail boven de Wupper te bouwen. Bijna 500 stalen kolommen ondersteunen de rails.

Drie jaar na de start van de werk zweefden de eerste treinen boven de stad.

Dodelijk ongeval

De Schwebebahn werd beschouwd als het veiligste vervoermiddel ter wereld. Tot 12 april 1999. Na nachtelijke onderhoudswerken was een deel van het gereedschap niet gedemonteerd.

De eerste trein die 's ochtends over het spoor rolde, raakte het obstakel, ontspoorde en belandde in de Wupper. Vijf passagiers kwamen om het leven.

Olifant op de Schwebebahn

Een minder dramatisch ongeval vond plaats in 1950. Toen een circus bij wijze van promotiestunt zijn olifant Tuffi op de Schwebebahn duwde, werd het beestje zo zenuwachtig van de ongewone geluiden en trillingen dat het uit de wagon brak en in de Wupper plonsde. Het dier werd nauwelijks gewond.

Onderhoudswerken

Vandaag is de Schwebebahn nog altijd operationeel, al begint zijn leeftijd hem parten te spelen. Sinds begin 2020 wordt de baan onderhouden en kan je er enkel 's weekends gebruik van maken tot later in 2021.

Delen op Facebook Delen op Twitter

Advertenties

In de kijker

Het mijnverleden van Sardinië

Komende evenementen over industrieel erfgoed in de agenda

Fietsen en wandelen over oude spoorlijnen via het RAVeL-netwerk

Leisteengroeves uitgeroepen tot werelderfgoed?

De verdwenen betoncentrale aan het Handelsdok in Gent

Kolenwasserij van Beringen

© 2003-2021 hullabaloo.be