Bois du Cazier in Marcinelle

De mijnramp van Marcinelle

Op 8 augustus 1956 slaat het noodlot toe in de mijn van Bois du Cazier: honderden meters onder de grond breekt een felle brand uit waarbij 262 mijnwerkers om het leven komen.

 

3 augustus 2016

Delen op Facebook Delen op Twitter

 

 

In de 19de eeuw groeit Charleroi dankzij steenkool uit tot een industriële bakermat. Het is Willem I, koning der Nederlanden, die in 1822 een exploitatievergunning uitreikt aan de adellijke weduwe Desmanet om naar steenkool te woelen in de bossen van Marcinelle.

 

160.000 ton steenkool per jaar

De zevenhonderd mijnwerkers brengen er in de glorieperiode van de mijn elk jaar ongeveer 160.000 ton steenkool naar boven, in 1955 zelfs 170.557 ton.

Maar op 8 augustus 1956 slaat het noodlot toe in Marcinelle.

 

Mijnramp van Marcinelle

Die woensdagochtend dalen 275 mijnwerkers af in de mijn, hun dood tegemoet. Ze hebben nog maar net hun ondergrondse werkplek bereikt, wanneer zich om 10 over 8 een drama voltrekt. In de mijn breekt een felle brand uit die het leven kost aan 262 mijnwerkers van 12 verschillende nationaliteiten.

De exploitatie ligt na de ramp maandenlang stil en 5 jaar later, in 1961, valt definitief het doek voor de Bois du Cazier.

In de ruimte 8 augustus 1956, in het voormalige ophaalgebouw van de mijn, krijg je een beeld van de ramp via video's, getuigenissen,...

 

Werelderfgoed

De site is in 1990 beschermd en krijgt in in 2012, samen met 4 andere Waalse mijnsites, een plaatsje op de lijst van UNESCO werelderfgoed.

Waals industrieel verleden

De gebouwencomplexen huisvesten 2 musea, waaronder het industriemuseum, dat de geschiedenis van de industriële revolutie schetst.

Het industriemuseum kreeg onderdak in de oude doucheruimtes van de kompels. Het vertelt, aan de hand van collecties die oorspronkelijk waren ondergebracht in de Forges de la Providence in Marchienne-au-Pont, de economische, sociale en technische geschiedenis van het Waalse industriebekken van Haine-Sambre-et-Meuse.

 

Een plaatwalser uit halfweg de 19de eeuw, stoommachines, dynamo’s, of een elektrische tram uit 1904 behoren tot de blikvangers.

 

 

 

 

 
Delen op Facebook Delen op Twitter
Tot21april
Le Bois du Cazier
Expo HF4: fierté d'hier et de demain

In de kijker

Het einde van de mijnbouw in het Ruhrgebied

Van monument tot bedreigd erfgoed: tijdlijn kolenwasserij van Beringen

Sloop Radio Oostende is begonnen

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

Oude Sovjetbasis in Duitsland

Ontvang alle nieuwe artikels in je mailbox: schrijf je in op de nieuwsbrief

© 2003-2019 hullabaloo.be