Bois-du-Luc: 3 eeuwen mijnbouw

Veel (Oost-)Vlamingen pendelden in de 19de eeuw dagelijks met de trein naar le Centre (de mijnstreek rond La Louvière) om er af te dalen in een van de steenkoolmijnen.

 

29 september 2015

Delen op Facebook Delen op Twitter

 

 

De zwartgelakte locomotief, de "train des Flamands", die Vlaamse arbeiders naar de steenkoolmijnen vervoerde, prijkt op het binnenplein van het museum. De Train des Flaminds reed van 1855 tot 1963.

 

Uniek aan de site is het mijndorp, dat begin 19de eeuw gebouwd werd.

 

De steenkoolmijn zelf is als een middeleeuws kasteel van de arbeiderswijk afgeschermd met hoge muren en ijzeren ophaalpoorten, om stakers buiten te houden bij sociale onrust.

 

Bois-du-Luc is sinds 1983 als (eerste) ecomuseum van België opengesteld voor het publiek en prijkt sinds 2012 als een van de 4 belangrijkste Waalse mijnsites op de lijst van werelderfgoed.

Bij het schachtgebouw staat nog een vertikale tweecylinderstoommachine met gietijzeren kolommen. Volgens het boek Industria (A. Linters) werd de ophaalmachine in de Eerste Wereldoorlog tweedehands geïnstalleerd in de mijn.

 

 

 

 

 
Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

Spreepark: leegstaand pretpark in Berlijn

Gent: het Manchester van het vasteland

Seininrichting met kabels en katrollen

Sporen van de oude Vennbahn

Steenkoolmijn Prosper Haniel in het Ruhrgebied

Het einde van de mijnbouw in het Ruhrgebied

Boek Verdwijnend België

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2019 hullabaloo.be