Bois-du-Luc: 3 eeuwen mijnbouw

Veel (Oost-)Vlamingen pendelden in de 19de eeuw dagelijks met de trein naar le Centre (de mijnstreek rond La Louvière) om er af te dalen in een van de steenkoolmijnen.

 

29 september 2015

Delen op Facebook Delen op Twitter

 

 

De zwartgelakte locomotief, de "train des Flamands", die Vlaamse arbeiders naar de steenkoolmijnen vervoerde, prijkt op het binnenplein van het museum. De Train des Flaminds reed van 1855 tot 1963.

 

Uniek aan de site is het mijndorp, dat begin 19de eeuw gebouwd werd.

 

De steenkoolmijn zelf is als een middeleeuws kasteel van de arbeiderswijk afgeschermd met hoge muren en ijzeren ophaalpoorten, om stakers buiten te houden bij sociale onrust.

 

Bois-du-Luc is sinds 1983 als (eerste) ecomuseum van België opengesteld voor het publiek en prijkt sinds 2012 als een van de 4 belangrijkste Waalse mijnsites op de lijst van werelderfgoed.

Bij het schachtgebouw staat nog een vertikale tweecylinderstoommachine met gietijzeren kolommen. Volgens het boek Industria (A. Linters) werd de ophaalmachine in de Eerste Wereldoorlog tweedehands geïnstalleerd in de mijn.

 

 

 

 

 
Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

Batterie Todt

75 jaar bevrijding: sporen van de Atlantikwall

Verken het verborgen Berlijn

Verken Berlijn: ontdek 50 must-sees met dit e-book

Wünsdorf, het hoofdkwartier van het Rode Leger tijdens de Koude Oorlog.

De verboden stad van de Sovjets

Boek Verdwijnend België

Ontdek "Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen

Bedreigd met afbraak: Pêchon in Charleroi

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang alle updates in je mailbox: schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2003-2019 hullabaloo.be