Formule 1-circuit van Nijvel

Op het futuristische circuit van Nijvel vindt op 4 juni 1972 en 12 mei 1974 de GP Formule 1 van België plaats. Beide keren ontkurkt Fittipaldi de champagne.

4 juni 2015

Delen op Facebook Delen op Twitter

De bouw van het circuit van "Nivelles-Baulers" moet een veilig alternatief bieden voor het (indertijd) dodelijke circuit in Spa-Francorchamps. Maar door de brede uitloopstroken en de korte rondjes van 3,7 kilometer, blijkt Nijvel niet enkel veilig, maar ook saai, én in slechte financiële papieren te zitten.

Nadat Emerson Fittipaldi, Niki Lauda en Jody Scheckter voor de laatste keer de zwartwitgeblokte vlag passeren in 1974, komt de formule 1 nooit meer terug naar Nijvel.

Schumacher en Senna

Het circuit krijgt een nieuw leven als kartingbaan: hier kruist het pad van Michael Schumacher in 1980  er een eerste keer met dat van Ayrton Senna, 2 kartpiloten die later allebei tot wereldkampioen gekroond worden in de Formule 1.

In 1981 speelt Nijvel definitief zijn licentie kwijt, maar tijdens de weekends werden er nog illegale races georganiseerd.

Circuit van Nijvel

Nijvel

3,721 km
1971-1981

500 meter

HULLABALOO.BE - © OpenStreetMap contributors

Sloop

De sloop van de pits en de controletoren luidt in 1999 de verbouwing van het circuit tot industriezone in. Het (heraangelegde) stratenplan volgt nog grotendeels het traject van het circuit.

Enkel het zuidoostelijke gedeelte van het circuit, vanaf het rechte stuk na bocht 5 tot de start/finish, is nog authentiek (en ongebruikt). Zo zie je nog het 500 meter rechte stuk na bocht 5, dat de piloten in enkele seconden naar de snelle rechts-linkscombinatie van bocht 6 brengt.

De kerbstones in de snelle rechts-linkscombinatie van bocht 6.

Voorbij bocht 6 gaat het circuit terug een honderdtal meter rechtdoor tot aan bocht 7, een laatste bocht van 180° om terug te keren naar het 1,1 kilometer lange rechte stuk langs de start/finish.

Anno 2015 stopt het parcours hier en is bocht 7 onder een dikke laag aarde bedekt.

Voorbij de voormalige bocht 7 krijg je de laatste rechte lijn in zicht. Tussen het gras, struiken en mos ontwaar je nog net de resten van het lange rechte stuk, dat de racers naar de start/finish leidde. Maar dan stopt het rechte stuk abrupt aan de bomen. Daarachter ligt het nieuw aangelegd industrieterrein en is van het oude circuit geen spoor meer te bekennen.

Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

Sporen van de verdwenen DDR-grens

La Boucle Noire: wandelen door industrieel erfgoed

Groen licht voor sloop unieke collectie treinwagons

Bunkers op het strand: de Atlantikwall

Ontvang alle updates in je mailbox

Ontdek het boek "Verdwijnend België"

© 2003-2018 hullabaloo.be