N60 in Anvaing: ongebruikte vierbaansweg

Een 700 meter lange ophoging, hier en daar een spat asfalt en twee nutteloze viaducten: auto's zullen er niet meteen rijden op de vierbaansweg van de N60 in Frasnes-lez-Anvaing.

22 juli 2014

Delen op Facebook Delen op Twitter

De gewestweg N60 verbindt Gent, via Ronse, met het Waalse Péruwelz. Net voorbij Ronse, in Frasnes-lez-Anvaing, werd in de jaren tachtig de eerste spade in de grond gestoken voor de bouw van een vierbaansweg (2 x twee rijstroken). Daarmee zou een van de missing links op het traject aangepakt worden.

De vierbaansweg werd nooit afgewerkt of aangesloten op de bestaande N60 (op de meeste plaatsen een tweebaansweg zonder middenberm).

Viaducten en spoortunnel

De nutteloze weg ligt bovenop 2 speciaal gebouwde viaducten.

1) Een meer dan 50 meter lange tunnel om de voormalige spoorlijn 86 tussen Ronse en Leuze te overbruggen. De laatste goederentrein denderde in 1998 voorbij.

2) Een brug over een amper gebruikte lokale weg.

Nieuwe nutteloze werf in de steigers

In Ronse worden ondertussen plannen gesmeed om de N60 rond de stad om te leiden, wat de bouw van een 5,5 kilometer lange nieuwe weg vereist.

Tegenstanders hebben zich verenigd in "Geen streep door Ronse" en krijgen overigens de steun van de burgemeester Jean-Luc Crucke (MR) van Frasnes-lez-Anvaing, die aangeeft dat de missing link op zijn grondgebied nooit afgewerkt zal worden.

Toch duikt de doortrekking van de N60 ook op in het Vlaams Regeerakkoord 2014-2019 als prioritair PPS-infrastructuurproject.

Delen op Facebook Delen op Twitter

In de kijker

"Verdwijnend België": een ode aan 50 vergeten plaatsen in ons land

Ontvang alle nieuwe artikels in je mailbox: schrijf je in op de nieuwsbrief

Racen in het Ruhrgebied

Gerenoveerd: deze ruïnes kregen een nieuwe bestemming

35 must-sees in Berlijn

'14-'18: relicten van de Eerste Wereldoorlog

© 2003-2018 hullabaloo.be